Kamis, 02 Juli 2020

Larangan Sidai Kain Waktu Malam

Jika malam panjang mereka habiskan untuk pembicaraan yang tidak bermanfaat atau membaca buku percintaan dan begadang. Jadi sama sama kita elakkan memakai baju yang tersidai lebih pada.

Mengapa Perlu Elakkan Jemur Baju Di Malam Hari Assalamualaikum Rupanya Sidai Baju Di Ampaian Pada Waktu Malam Tidak Elok Seba Movie Posters Poster Movies

Tabiat aku ni memang suka sidai kain waktu malam.

Larangan sidai kain waktu malam. Assalamualaikum rupanya sidai baju di ampaian pada waktu malam tidak elok sebab jin akan buat macam macam kat baju kita tu. Balik kerja petang terus angkat. Kalau cuaca mendung memang saya angkat masuk bakul.

Adapun mereka yang terpaksa menyidai atau menjemur pakaian pada malam hari hendaklah sentiasa memagari dirinya dengan zikir zikir yang diajar oleh nabi saw. Sehingga yang benar tidak boleh memakamkan jenazah ketika waktu itu meskipun tanpa sengaja. Saya memang pantang baju berembun di luar rumah.

Ustaz larang jemur kain di luar selepas maghrib. Ayat al quran dan hadis di atas secara tidak langsung menjelaskan pada waktu malam perkara bahaya mudah dilakukan di antaranya ialah sihir. Patutlah mak selalu basuh balik baju yang kalau lupa angkat waktu malam.

Oleh karena itu ketika kita menjumpai 3 waktu itu bertepatan dengan pemakaman jenazah hendaknya kita menundanya sampai waktu larangan itu berlalu. Assalamualaikum rupanya sidai baju di ampaian pada waktu malam tidak elok sebab jin akan buat macam macam kat baju kita tu. Takde maknanya aku nak sidai kain subuh sapi e.

Saya memang tak akan biarkan baju berjemur di luar pada waktu malam. Selalunya pepagi sebelum pergi kerja dah jemur baju. Lepas tu jemur semula esok hari.

Patutlah mak selalu basuh balik baju yang kalau lupa angkat waktu malam. Sedangkan pada waktu pagi dan sore mereka di pinggir sungai dajlah atau di pasar pasar. Sama la kak kita sidai kain waktu malam jugak balik keje terus basuh malam jemur kat pagar umah weekend balik kg huhuhu september 13 2013 at 11 37 am zeera lily said.

Karena hadisnya bersifat mutlak berlaku bagi orang yang sengaja maupun yang tidak sengaja. Ini rupanya sebab larangan tu. Oleh karena itu ketika kita menjumpai tiga waktu itu bertepatan dengan pemakaman jenazah hendaknya kita menundanya sampai waktu larangan itu berlalu.

Ye la siang keje malam ler bertungkus lumus settlekan hal rumah pulak. Selain itu memakamkan di malam hari hendaknya dihindari bukan karena terlarang tapi kondisi malam memungkinkan pihak yang mengurus jenazah mengurangi hak mayat. Aku telah melihat kebanyakan orang menghabiskan waktu dengan cara yang aneh.

Memang tabiatnya tak pernah serik dengan apa yang dah pernah aku lalui sepanjang aku menjalankan aktiviti penyidaian kain secara berhemah tu. Tambahlah dari sebakul jadi dua bakul. Sepupu saya lagi.

Assalamualaikum rupanya sidai baju di ampaian pada waktu malam tidak elok sebab jin akan buat macam macam kat baju kita tu. Jadi sama sama kita elakkan memakai baju yang tersidai lebih pada waktu maghrib. Jika waktu siang panjang mereka habiskan untuk tidur.

Jadi sama sama kita elakkan memakai baju yang tersidai lebih pada waktu maghrib. Patutlah mak selalu basuh balik baju yang kalau lupa angkat waktu malam.


0 comments: